GROOTVADERSTJD IS EEN ONDERDEEL VAN GROOTMOEDERSTIJD WE ZIJN IN AUGUSTUS 2025 OPNIEUW GESTART OP WWW.GROOTMOEDERSTIJD.NL MET ONS MUSEUM ”DE VERZAMELAAR” HET KRUIDENIERSMUSEUM IS OVERGENOMEN DOOR HET KRUIDENIERSMUSEUM UTRECHT. IN DE VERZAMELAAR LATEN WIJ U ZIEN WAT ER IN ONS LAND ALZO VERZAMELT IS MAAR DE KRUIDENIERSWAREN EN DE BAKKERIJ BLIJVEN DE HOOFDZAAK. VERDER KUNT U BIJ ONS IN ” DE WALNOOT ” EEN UNIEKE VERZAMELING ZIEN VAN ADVERTENTIES EN AFBEELDINGEN ZOALS U VROEGER ZAG IN KRANTEN EN WEEKBLADEN, EN VOOR ANSICHTKAARTEN EN OUDE BOEKEN IS VOLDOENDE TE ZIEN. EEN VRIJWILLIGE BIJDRAGE IS WELKOM OM ONS MUSEUM TE STEUNEN.HEEFT U THUIS ERGENS OP ZOLDER NOG SPULLEN WAARVAN U DENKT DAT DEZE PRACHTIG ZOUDEN STAAN IN HET MUSEUM GROOTMOEDERSTIJD / GROOTVADERSTIJD. U UNT ONS OOK VINDEN OP
https://www.marktplaats.nl/u/grootmoederstijd/432128/

Persbericht DE TWENTSCHE COURANT Tubantia Vrijdag 18 november 2022
| Nostalgisch pareltje leeft voort in UtrechtMuseum Grootmoederstijd van de Almelose rasverzamelaar Wijnand Veenendaal (88) krijgt een nieuw leven.Kruideniers museum Utrecht heeft de complete collectie gekocht.Bij de hoogbejaarde eigenaar overheerst opluchting.Hiermee is het Almelose privemuseum voor de tweede keerin korte tijd gered van de ondergang. In de vroege zondagmorgen van 19 Juli 2020 werd het nostalgische winkeltje ernstig bedreigd door een felle brand op het erf aan de Graslaan. Als door een wonder en met dank aan de brandweer kon het museum worden gered. Daarvoor is de kleurrijke,krasse en diep gelovige verzamelaar God nog steeds dankbaar. Wijnand is er ook van overtuigd dat de Almachtige ervoor heeft gezorgd dat hij voor zijn Museum Grootmoederstijd een nieuw thuis heeft gevonden: ,,Ik ben heel dankbaar dat mijn verzameling in tact is gebleven. Hoe mooi kun je het krijgen. “Gemengde gevoelensDat neemt niet weg dat enige weemoed is neergedaald aan de Graslaan.Het nostalgische juweeltje is niet meer.De schappen zijn leeg. Geen ouderwetse pakken,trommels en blikjes met vlokken en hagelslag van De Ruyter meer. Ook geen kindervoeding van Liga, gloeilampen van Philips,bolknakken van Ritmeester. De antieke weegschaal,de ouderwetse Keulse potten en de kas- boekenhet is allemaal foetsie.Museum Grootmoederstijd is het resultaat van een uit de hand gelopen verzamelhobby waar Wijnand in 1991, na zijn werkzame leven, mee begon. Dertig jaar later geeft hij de hele voorraad met kruidenierspro- ducten van weleer uithanden. . ,,Ik heb ook wel gemende gevoelens” bekent Wijnand. ,,Maar de blijdschap dat mijn museum voor de toekomst is bewaard overheerst.Ik heb er vrede mee”Rol in filmpje De verkoop is dit najaar in een stroomversnelling gekomen. Wijnand ,,Er was al wat langer contact met het Kruideniersmuseum in Utrecht. Ze waren hier al eerder ge-weest om een film te maken van mijn museum.Het mooie is dat daar een plekje krijgt. En dat die video daarbij ook wordt vertoond. Als oprichter krijg ik ook een rol in de presentatie. Dat is fijn. Wijnand Veenendaal heeft overigens nog genoeg omhanden. Zo heeft zijn verzameling met product-advertenties van vroeger nog volop zijn aandacht.Ook die bonte verzameling van commerciele boodschappen uit de dag-en weekbladen uit de vorige eeuw mag niet verloren gaan. Henk van Schuppen |





In de middeleeuwen werden veel kruiden verkocht, de handel was meestal de markt. Er was een groep handelaren die naast de kruiden ook andere producten wilden verkopen zoals thee koffie en suiker en grutterswaren dat kon doordat de Ver.Oost Indische Compagnie deze producten in ons land bracht, en zo ontstond de handel in koloniale waren DE KRUIDENIER terwijl de andere groep handelaren uitsluitend kruiden en geneeskrachtige kruiden bleven verkopen en zo kwam DE APOTHEKER op de markt.




Jack Botermans Amsterdam heeft de boeken samengesteld en vorm gegeven plus fotografie.

Grootmoederstijd heeft aan bovenstaande boeken de advertenties geleverd
BELANGRIJKE DATUMS IN DE ONTWIKKELING VAN DE LEVENSMIDDELENBRANCHE.
In 1893 kwam er jam-marmelade-hagelslag-chocoladekorrels-zelfrijzend bakmeel-kindermeel-vermicelli-macaroni-maízena-aardappelmeel-custard-havermout.
1818 Piet de Gruyter huurt een pand ajam-an de Hooge Steenweg te s-Hertogenbosch voor 180 gulden per jaar, en begint samen met zijn vrouw Anna Verhulst een winkel in grutterswaren en zaden.
1822 Bij Koninklijk besluit komt er een uniform stelsel van maten en gewichten. Wist u dat men ook met droge kiezelsteentjes in het verleden artikelen ging wegen.
1880-1900 De verbruikscoöperaties ontstaan. In 1878 was er al een coöperatieve winkelvereniging “EIGEN HULP” was in s’-Gravenhage. Een coöperatie is eigenlijk een vereniging van consumenten met als doel de gezamenlijke inkoop van levensbehoeften waardoor ze meer controle hebben over kwaliteit en prijs. De producten werden onder de naam HAKA gebvracht.
1885 Jacob Schuitema opent een levensmiddelenzaak + groothandel in Groningen In 1916 is Detmer en Dirk Eildert Schuitema die de firma Gebr.D.Schuitema oprichten. Naast CENTRA komen nieuwe formule’s MIKROMARKT-PARAAT en C 1000.
In 1988 vijandige overname (UNIGRO) verijdeld.AHOLD wordt grootaandeelhouder
1886 Verkade biedt “stoombrood” te koop aan. Op 2 mei 1886 begon E.G.Verkade die inmiddels vijftig jaar oud is, zijn bakkerij “de Ruyter” waar ook beschuit werd gebakken
In 1889 Cornelis Johannes de Jong Directeur en herstichter Douwe Egberts
1892 Simon de Wit Sr., vent met kaas langs de deuren in Wormerveer. In 1900 dertig filialen en magazijn in Zaandam. In 1972 neemt Albert Heijn Simon de Wit over.
1893 Opkomst merkartikelen. Delftse Slaolie te koop.
1895 Verkade opent winkel en verkoopt grutterswaren en koekjes in Zaandam.
1895 Opzet eerste filiaalbedrijf Jac Zijlstra Zwolle
1899 Albert Heijn kiest Zaandam als basis.
1905 Het oude systeem van schaalbalansen wordt vervangen door snelwegers.
1902 Voor het eerst is er tandpasta te koop.
1910 Albert Heijn introduceert de eerste eigen merken
1906 De eerste vleessnijmachines
1913 In de Nederlandse winkels komen de huismerken. PRIJZEN in 1913 Per pond Van Nelle Koffie Paars merk per pond 0,74 Cichorei, per rakje 0,03 Peekoffie per pakje 0,03 Karels Thee, per ons 0,16-0,18 en 0,20 ct.Van Nelle Thee per ons 0,16-0,18 en 0,22 ct.
1914 1e Wereldoorlog. Surrogaat artikelen
1915 Verpakte margarine op de markt.
1917 De eerste EDAH winkels.
1919 45 Uurige werkweek volgens de arbeidswet.
1920 Vlokkenzeep komt op de markt.
1922 Ned,vermicelli op de markt.
1925 Albert Heijn gaat met rijdende verkooppunten langs Purmer en Beemsterpolder.
1929 Oprichting ENKABE.
1927 Fusie van Den Bergh en Jurgens in Margarine Unie.1929 Oprichting ENKABE
1930 Depressie voelbaar in Nedeerland. Explosieve toename van het aantal kruideniersachtige winkels zolang de vrije vestiging nog bestaat. Eind van 1930 waren er 70.000 kruidenierszaken. “Overbezeting” Ongunstig voor de branche.
1930 tot 1936 Vervijfvoudige werkeloosheid.
1931 Wereldcrises, lonen en prijzen daalen.
1932 Oprichting DE SPAR.
1937 Vestigingswet kleinbedrijf.Geen vrije vestiging meer.Oprichting CENTRA.
1939 Vestigingsbesluit Kruideniersbedrijf. Nederlands mobiliseert. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.
1940 Nederland raakt betrokken in deze oorlog en is bezet. 1941 Inzet distributie. De surrogaten komen er weer aan, de bonnen ook. Eind jaren ’40 zijn er nog maar 25.000 van de 70.000 kruideniers over. 1945 Einde Tweede Wereldoorlog. 1948 Zeep-Melk, Suiker, Thee en schoenen van de bon.1948 De eerste ZB winkel in Nederland Gebr.van Woerkom in Nijmegen.
1950 De Gruyter start met “Snoepje van de week”. 1950 Hamstergolf in verband met de oorlog in Korea. 1952 1e ZB winkel van Albert Heijn. 1955 1e Supermarkt van Albert Heijn. 1966 GEGRO start. 1987 De Levensmid.branche telt minder dan 10.000 verkooppunten. U KUNT ONS OOK VINDEN OP
https://www.marktplaats.nl/u/grootmoederstijd/432128/