Online Musea

 

 

 

 

Als u op bovenstaande button klikt krijgt u het gehele verhaal over Grootmoederstijd.

Op deze pagina treft u alles aan wat er over Grootmoederstijd in de publiciteit is geweest, ook gaan we proberen om audio en videobeelden(zie Beginpagina) maar voorlopig zult u hier alleen krantenknipsels en artikelen aantreffen over Grootmoederstijd.

De puntzakken, de weegschaal en de stofjas:Wijnand Veenendaal in zijn eigen kruidenierszaak.

De Telegraaf 18 februari 2012

Heden kan niet zonder verleden. (Mijn Passie)

Een halve eeuw geleden was de kruidenierswinkel een normaal beeld in onze samenleving. Daar werden de droge levensmiddelen verkocht.De kruidenier kocht zijn producten deels in grootverpakking van de grossier. Suiker werd in balen van 50 kilo geleverd, erwten en rijst in grote jute zakken, koek in blikken.Voorverpakking was amper bekend.

Op de pof

De 'wapens' van de kruidenier waren zijn puntzakken, de weegschaal en zijn witte stofjas.Bij het winkeltje om de hoek kon je ook na sluitingstijd terecht en je kon op de pof betalen, al had de kruidenier dat liever niet.Maar hij wilde zijn klanten ook niet kwijtraken.Of je gaf je bestelling af en de loopjongen bezorgde de spullen. Inkooporganisaties zoals Enkabe, Vivo, Sperwer, Kroon, A&O en Vege werkten met de grutters samen. De kruidenier is uit ons straatbeeld verdwenen.De samenleving werd opgeslurpt door de (supermarkt)ketens. Daar hoef je niet sentimenteel over te doen, maar het heden begrijpen kan alleen als je naar het verleden kijkt.Wijnand Veenendaal (75) uit Almelo heeft vanaf 1953 als vertegenwoordiger en later als verkoopleider jarenlang voor grossiers gewerkt.Na zijn pensioen begon hij als hobby een piepklein kruidenierswinkeltje/museum in Almelo. Deze winkel van zes bij vier meter staat achter zijn woning.Op de bovenverdieping heeft hij een bakkerijtje nagebouwd. In zijn winkeltje vindt u de nostalgie en de producten uit de jaren vijftig. Van ulevellen tot Molenaars kindermeel, van Joy frisdrank tot waspoeder van Castella. Wijnand zegt: "Als vertegenwoordiger kwam ik heel vaak bij kruideniers over de vloer.Vooral de sfeer in de winkels was fascinerend.Je mocht vaak achterom komen en in de keuken van de kruidenier je verhaal doen. Het was knus. Maar toen de supermarkt zijn intrede deed veranderde alles.Als je vandaag de dag aan het winkelen bent, is het niet te vergelijken met vroeger. Het is niet te vergelijken met vroeger. Het is allemaal erg onpersoonlijk." Nominatie De winkel in het buitengebied van Almelo is alleen op afspraak geopend. Op Veenendaals website, www.grootmoederstijd.nl, vindt u alle gegevens.Deze site is genomineerd voor de Geschiedenis Onlineprijs van het Historisch Nieuwsblad.Als u misschien nog oude kruidenierswaren heeft, zou u Wijnand Veenendaal daar erg blij mee maken. Hij is bijvoorbeeld nog op zoek naar Nefa damesverband in oranje, blauw, lila of rood.Het maakt niet uit of de doosjes onaangebroken of leeg zijn.

 

 


Door: Eddy Kolfoort Twenth Ruiten Drie 13 februari 2012
ALMELO - Aan de rand van Almelo bevindt zich een uniek museum dat bezoekers laat zien hoe het in het midden van de vorige eeuw eraan toeging bij de kruidenier. De aan deze bezienswaardigheid gekoppelde website Grootmoederstijd van Almeloër Wijnand Veenendaal (75) is genomineerd voor de Geschiedenis Online Prijs 2011. De museumeigenaar laat zowel de digitale als de fysieke bezoeker binnen in de wereld van nostalgie.
Wijnand Veenendaal laat de digitale en fysieke bezoeker binnen in wereld van nostalgie.
Foto: Harry Broeze

Meer dan driehonderd websites zijn in de race voor de Geschiedenis Online Prijs 2011, een initiatief van het Historisch Nieuwsblad. De prijs gaat naar de organisatie die het beste historische thema’s via internet onder de aandacht kan brengen en is bedoeld om geschiedenis op internet te stimuleren. De winnaar ontvangt een speciaal ontworpen beeldje en een bedrag van 2500 euro. De aangemelde sites moesten zelf stemmen werven en dat is Veenendaal met zijn website over grootmoederstijd goed gelukt. Hij schommelde rond de top twintig. Stemmen kon tot afgelopen vrijdag. Met gemiddeld ruim honderd bezoekers tot in alle hoeken van de wereld geniet de site www.grootmoederstijd.nl grote populariteit.
Veenendaal is zijn hele leven al een fanatiek verzamelaar van luciferpakjes en postzegels. Ruim tien jaar geleden raakte hij ook in de ban van alles wat in de jaren vijftig van de vorige eeuw te koop was in de vele kruidenierswinkeltjes die ons land rijk was. “Het werd me door een andere verzamelaar afgeraden, maar dat maakte me juist vastberaden”, zegt de amateur conservator van het nostalgische museum. Een achter de woning gelegen schuur veranderde al snel van woonvertrek in een sfeervol optrekje met op de begane grond onder meer toonbank, een loodzware kassa, een nog werkende gedateerde koffiemolen en heel veel koopwaar van zeepverpakkingen tot rookgerei en van koffie tot wasmiddel. Het winkeltje hangt vol met reclameteksten van merken die bij veel ouderen ongetwijfeld warme herinneringen oproepen. En voor jongeren gewoon leuk is om een indruk te krijgen hoe en waar opa en oma hun boodschappen deden. De zolder van de museumwinkel is ingericht met attributen uit vroegere brood- en banketbakkerijen. Aan de hand van boeiende verhalen doorspekt met anekdotes brengt hij bezoekers terug in de tijd. Talloze reclameadvertenties verzamelde hij die nu een plekje hebben in een van de driehonderd ordners waarvan Bolletje ooit al eens profijt trok. “Dankzij een advertentie kon aangetoond worden dat een concurrent een vinding van hen imiteerde en wonnen ze een rechtszaak.” In het museum kunnen ook groepen worden ontvangen. Geen entree, wel vrije gift. Meer info: 824562 of 06-13432781, e-mail: info@grootmoederstijd.nl

De Twentsche Courant Tubantia Donderdag 26 januari 2012

Winkeltje dingt mee naar onlineprijs (door Ruud Klumpers)

Wijnand Veenendaal in zijn kruidenierswinkeltje uit vervlogen tijden.

Almelo - De website www.grootmoederstijd.nl van de Almeloer Wijnand Veenendaal (75) dingt mee naar de Geschiedenis Online Prijs.Het gaat om een initiatief van het Historisch Nieuwsblad. De prijs gaat jaarlijks naar de organisatie die het beste gebruik weet te maken van mogelijkheden om historische thema's via internet onder de aandacht te brengen.Wijnand is er trots op dat het Historisch Nieuwsblad hem heeft gevraagd mee te doen aan de wedstrijd. "Het betekent dat mijn internetpresentatie in positieve zin opvalt" Wijnand houdt de site zelf bij.Dagelijks trekt die ruim honderd belangstellenden. Onder hem zijn mensen die vanuit Nederland zijn geemigreerd naar Nieuw Zeeland en Australie."Ze willen graag iets weten over de historie van bepaalde artikelen. Waarvoor ze precies dienden, door wie ze werden gemaakt en wat ze kosten.Maar mensen sturen ook verhalen vol met herinneringen aan de kruidenierswinkeltje." De website ziet hij als een mooie aanvullig van het nostalgisch kruidenierswinkeltje achter zijn huis aan de Graslaan in Almelo.Vijftien jaar geleden begon hij met de inrichting."Waarom? Omdat ik als voormalig vertegenwoordiger van toiletpapier en dergelijke goede herinneringen bewaar aan de tijd van de kruidenierswinkels. Vooral de sociale functie spreekt me aan, de gemoedelijkheid. Een kruidenierswinkel was de ontmoetingsplek voor een buurt. Hier werden de nieuwtjes uitgewisseld"De knusse sfeer heeft Wijnand tot in detail nagebootst met zijn winkeltje van 4 bij 6 meter. Van dit soort zaken waren er in de eerste helft van de vorige eeuw wel zo,n 50.000 in Nederland.Ze hebben plaatsgemaakt voor de supermarkten. Bij de ingang van Wijnands winkeltje bevindt zich een rijwielstalling met het opschrift Hengelo,s Bier. Op een bord aan de gevel staat: Peddemors pakjes koffie.Wijnand: "Peddemors was een koffiebrander aan de Oranjestraat in Almelo" Wanneer iemand binnenkomt klinkt luid de deurbel. In de winkel bevinden zich 1001 artikelen. Ze varieren van kruiden en petroleum tot zeep.En van brood, kaas en eieren tot worst.Wat opvalt is dat rijst, bonen en dergelijke vroeger los werden verkocht.Er staan enkele weegschalen. Aan het plafond hangen worsten.Op de toonbank liggen boekjes waarin de kruidenier destijds de bestellingen noteerde.Op de zolder van het winkeltje is een bakkerij ingericht.Achter de zaak is een kamer in de stijl van de jaren vijftig. In een pipowagen ontvangt Wijnand de bezoekers van zijn museumwinkeltje."Er komen ouderen om herinneringen op te halen. Maar ook kinderen die een werkstuk maken" Om het zo realitisch mogelijk te maken trekt Wijnand dan een witte jas aan. Wie het kruidenierswinkeltje wil bezoeken kan zich melden via tel.0546-824562 of info@grootmoederstijd.nl

 

 

 

In het blad terdege van 29 april 2009 nummer 16 staat een interview met tekst en fotoos van Kalkhoven Journalistiek over grootmoedertijd "De kruidenierswinkel van toen..."

 

In Landleven magazine voor buiten wonen en buiten leven Oktober 2008 staat op bladzijde 93-94 en 95 een mooi artikel over grootmoeders kruidenierswinkeltje.

 

In het prachtige magazine holland focus no.6 November/December 2008staat op bladzijde 26 bij boekbespreking bovenaan "Liever naakt dan namaak" Hoe we door reclame zijn verleid,zo wordende lezers van dit blad op de hoogte gehouden in Australia en New Zealand over de medewerking die grootmoederstijdheeft gedaan aan dit mooie boek.

 

Voor de tweede keer staat grootmoederstijd in het mooie blad "holland focus" september/october 2008 dit magazine verchijnt in Australie en Nieuw Zeeland. Op bladzijde 60 en 61 hebben wij uit ons archiefreclame afbeeldingen van de Gruyter beschikbaar gesteld. ( www.hollandfocus.com )

In het blad "holland focus" no.3 September/Oktober 2006 wat in Australie en Nieuw Zeeland verschijnt staat op blz.20 ook een stukje over het nostalgisch kruidenierswinkeltje van grootmoederstijd.Ook grootmoederstijd kent geen grenzen.

Grootmoederstijd en computertijd kunt u lezen in PC plus magazine nr.9 December 2007

 

Eerbetoon aan de kruidenier

De trots van toen

  • Tekst: Bert Hellegers Foto: Dinand Buisman
  • Bron: De Twentsche Courant Tubantia
  • Dinsdag 8 Juni 2004

In de voormalige schuur achter z'n woning in het Almelose buitengebied heeft Wijnand Veenendaal een compleet winkeltje ingericht. Als eerbetoon aan al die kruideniers die het onderspit hebben gedolven tegen de oprukkende supermarkten. Het museumpje van Veenendaal is voor de oudere bezoeker een feest der herkenning. Je waant je voor even in de jaren dertig, veertig en vijftig. Op de gevel van z'n schuur oude reclameborden van Peddemors' pakjes koffie, Van Nelle's tabak en Chocomel Nutricia. Binnen straalt het winkeltje de sfeer van weleer uit. Een oude toonbank, een weegschaal, een vleeswarenmachine, gruttersbakken met bonen en erwten, worsten aan het plafond, een groot assortiment sigaren en koffie, schoensmeer, zeeppoeder en blikken met groenten. Veelal van merken die de concurrentiestrijd in de loop der tijd niet hebben overleefd. Alles wat je ziet, lijkt echt. Maar schijn bedriegt. De dikke worsten aan het plafond zijn verpakkingen gevuld met theebladeren en wie de wikkels van de snoeprolletjes haalt, stuit op stukjes van een bezemsteel... Een pak koffiesurrogaat uit de oorlogsjaren is wel origineel. 'Ik weet niet wat ze er toen allemaal in gedaan hebben. Ik geloof zelfs beukennootjes, om toch maar aan iets wat op koffie lijkt, te komen', stelt Veenendaal met een brede lach vast, terwijl hij het geopende pak voor de neus van de bezoeker houdt. Er waren in die jaren ook producten van zeer goede kwaliteit. Om dat te tonen, opent hij een doosje met daarop de afbeelding van koningin Wilhelmina, waarna een zeeplucht de kleine ruimte vult. Met recht een koninklijke zeep. 'Dit dateert uit 1923 en ruikt nog goed! Da's toch bijzonder', constateert Wijnand Veenendaal. Hij loodst de bezoeker de smalle ladder op richting het krappe zolderkamertje. Daar heeft hij een kleine bakkerij nagebouwd. 'Zoals vroeger veel kruidenierswinkels die hadden.' Hij weet waarover hij praat. Als vertegenwoordiger in damesverband en toiletpapier kwam Veenendaal (66) in vele winkeltjes in den lande. Daar komt zijn liefde voor de kleine kruidenier vandaan. Hij heeft van dichtbij de opkomst van de supermarkten meegemaakt en vele kleine winkeltjes
zien verdwijnen. Veenendaal besloot als verzamelaar spullen veilig te stellen. Hij kocht artikelen op rommelmarkten, maar kreeg en krijgt ook veel aangeboden.
Of hij wordt getipt, zoals laatst door een Almeloër die hem belde dat allerlei spullen uit een oud winkeltje in een container werden gegooid.

'Ik heb ze er weer uit gehaald. Hier, deze oude koekblikken en dit oude kasboek.' Hij pakt een winkelboekje. 'Ik kan me nog herinneren dat ik er zelf als kind mee naar de winkel liep. Aan het eind van de maand, als er weer geld was, moest je afrekenen. En als er niet genoeg geld in de la lag, werd het in het grote boek geschreven.' Veenendaal kan er enthousiast over vertellen. Als er bezoekers zijn, knoopt hij de bekende witte jasschort dicht en kruipt hij in de huid van de kruidenier. Dan is z'n schuurtje weer voor even een praathuis, zoals ook in vroegere jaren de nieuwtjes van het dorp over de toonbank gingen. Maar Veenendaal waakt er voor die tijd te romantiseren. 'Een kruidenier stond vaak 's morgens om half zes op en was pas 's avonds om tien uur klaar. Het was keihard werken.'Het kruideniersmuseumpje in Almelo kent geen vaste openingstijden. Belangstellenden moeten vooraf bellen met Wijnand Veenendaal:

tel. 0546- 82 45 62 of 06-13432781

f

4-4-2000

Tubantia 10 Juli 2007

In de Studio Magazine van 3 Januari 2002 is uit mijn archief de Verkade advertentie geleverd.